Zárószigorlat tételek (Gyógytestnevelő tanár)

Zárószigorlat tételek

 

  1. Az egészség fogalmai. A magyar populáció demográfiai helyzete és egészségi állapota. A gyógytestnevelés szükségessége.  A gyógytestnevelő tanár személyisége.

 

  1. A testmozgás jelentősége a tartás aktív izom és passzív izom tényezőit (szalagok, csontok) figyelembe véve. A gerinc porckopás betegségei elleni védelem.

 

  1. A belgyógyászat helye az orvoslásban és szerepe az érintett beteg és környezete életében. A kórokozók által kiváltott belgyógyászati eltérések, a szervezet reakció típusai.

 

  1. A gyógytestnevelés alkalmazása a belgyógyászati betegségek (astma, vegetatív disztónia, obesitas aszténia) körében.

 

  1. Gyermekkori betegségek. A gyermekkori betegségek okait, a megelőzés lehetőségeit, az egyes szervrendszerek megbetegedéseinek tünetei, a betegségek lefolyása, kezelése.

 

  1. A gyógytestnevelés történeti aspektusai. A gyógytestnevelés helye az általános iskolában. A gyógytestnevelés óra tervezése, típusai és felépítése. Prevenció és rehabilitáció értelmezése a gyógytestnevelésben.

 

  1. A prevenció és rehabilitáció fogalma, fajtái cél- és eszközrendszere a gyógytestnevelésben.  A prevenció és a rehabilitáció színterei. A fontosabb bel-és civilizációs betegségek és ezek prevenciós és rehabilitációs vonatkozásai. Az egészségfilozófia és a környezetkultúra területei. Sportfilozófiai diszciplínák.

 

  1. A helyes testtartás, tartási rendellenességek. A nyak, a vállöv és a felső végtag betegségei, tünettana, komplex fizioterápiás kezelése – torticollis congenitus, sprengel-féle deformitás, habituális vállficam.

 

  1. A beteg ortopédiai vizsgálata. Iskola egészségügy. Izomegyensúly megbomlása okozta degeneratív elváltozások, a mozgásszervi betegségek megelőzése.

 

  1. A gyógytestnevelés módszerei. A skoliozis kialakulása, vizsgálata, csoportosítása, korrekciós testhelyzetei, kezelése.

 

  1. Gyógykezelési elvek az ortopédiában (műtéti és konzervatív eljárások). A gyógytestnevelő tanár helye az iskola rendszerében, az iskolai egészségfejlesztésben. A gyógytestnevelő tanár lehetőségei a mentálhigiéné területén.

 

  1. A csípőizület ortopédiai betegségei, tünetei és kezelése. A legfontosabb tápanyagok, az emberi szervezet tápanyagszükséglete.

 

  1. Edzésmódszerek alkalmazása a gyógytestnevelésben. Az egészségpedagógia célja, feladata. Az egészségközvetítés pedagógiai aspektusai, gyakorlati problémái. Az egészséges életmód személyiségfejlődésre gyakorolt hatása.

 

  1. A magasvérnyomás. Az egészségrizikó-magatartás védő- és rizikófaktorai. A gerinctorna szerepe az egészséges életmódban. A tartásjavítás jelentősége, feladata.

 

  1. Mellkasdeformitások. Az úszás szerepe és jelentősége a gyógytestnevelésben. A gyógyúszás preventív rehabilitációs és fejlesztő módszerei.

 

  1. A gyógytestnevelés iskolai dokumentumai (NAT, Kerettanterv, helyi tanterv, tanmnet, óraterv) A gerincvédelem szempontjai óvodai, iskolai színtéren.

 

  1. A gerinc nyílirányú elváltozásai (lordosis, kyphosis, Sceuermann-féle kyphosis). Kombinált gerinc deformitások (kypholordosis).

 

  1. A különböző sportágak prevencióban és mozgásterápiában betöltött szerepe és alkalmazhatósága a gyógytestnevelésben. A különböző sportágak mozgásrendszertani besorolása, azok főbb jellemzői.

 

  1. A rendszeres fizikai aktivitás hatása az immunrendszer, szív és érrendszerre, légzőrendszerre, anyagcserére. A fizioterápia tárgykörébe tartozó terápiás módszerek áttekintése. A gyakorlatban legtöbbször alkalmazott fizioterápiás módszerek részletes ismertetése.

 

  1. A láb statikai betegségei tünetei, biomechanikai következmények. A konzervatív kezelés lehetőségei, célok, módszerek. A jóga és a gyógytestnevelés kapcsolata.

 

  1. Az SNI-s gyerekek sajátosságai, főbb jellemzői és a fejlesztésük során alkalmazandó főbb pedagógiai aspektusok. Inklúzió és integráció a gyógytestnevelésben. Az SNI-s tanulók gyógytestnevelésének alapjai.

 

  1. A munkahelyek egészséget befolyásoló tényezői, egészségtudatosság, egészségmagatartás kialakításának lehetőségei. A mozgásszervi megbetegedések munkahelyi kapcsolata, ergonómiai faktorok. A mentálhigiéné laikus intézményei (támogató hálók, a család, és az önsegítő csoportok). Az iskolai mentálhigiéné problémái.

 

  1. Relaxációs technikák, azok alkalmazási területei és felhasználásuk a gyógytestnevelés területén. Discus Hernia. A gyógytestnevelés törvényi háttere.

 

  1. Szívbeteg tanulók gyógytestnevelése. Egyéni és házi-feladat gyakorlatok alkalmazásának szempontjai.
Legutóbbi frissítés: 2024. 03. 20. 15:35