- Az iskolai testnevelés és sport célja, feladata, tartalma.
- Az iskolai testnevelés szerepe a személyiség komplex fejlesztésében.
- Mit várhat el a társadalom a testneveléstől.
- A testnevelés szerepe a NAT-ban megjelenő nevelési célok alapján.
- Balesetmegelőzés és egészségvédelem a testnevelés tanítása során.
- Egészségnevelés.
- A motoros képesség-fejlesztés tantárgypedagógiai szempontjai.
- Módszertani javaslatok a motoros képességek fejlesztéshez.
- A koordináció fejlesztésének elméleti és módszertani alapjai.
- Az erő megnyilvánulási formái és fejlesztésük.
- A gyorsaság fajtái és fejlesztése. Gyorsasági gát.
- Az állóképesség megnyilvánulási formái és fejlesztésének lehetőségei.
- A társadalmi és iskolai igények, elvárások a testnevelő tanárral szemben.
- A testnevelő tanár személyisége, lényeges személyiségjegyei, szakmai kompetenciái.
- A testnevelő tanári munka összetevői, a testnevelő tanári tevékenységkörök.
- A testnevelő tanár helye, szerepe a tantestületben.
- A társadalom igényei a testnevelő tanárral szemben.
- Az oktatás módszereinek, stratégiáinak felosztása a motoros cselekvéstanítás, -tanulás folyamatában.
- Oktatás, nevelés, képzés.
- A motoros tanítás - tanulás folyamatának szerkezete (ismeretszerzés, alkalmazás), és annak módszerei.
- Oktatási módszerek, stratégiák, azok megválasztásának szempontjai.
- A differenciálás elvi és gyakorlati kérdései a testnevelés tanításában.
- A testnevelésórák típusai, szerkezete, szervezési feladatok.
- A testnevelésórák típusai.
- A testnevelésóra szerkezete (az órarészek élettani, pedagógiai és didaktikai feladatai).
- Az oktatás szervezési módjai, formái (tanulók, szerek, eszközök mozgatása, foglalkoztatási formák.)
- A foglalkoztatási formák megválasztását befolyásoló tényezők.
- Pedagógiai elvek és módszerek a különböző életkorú gyermekek nevelésében
- A fejlődés és a növekedés.
- A mozgatórendszer és a keringési-légzési rendszer fejlődése.
- Mozgásfejlődés 7-18 éves korban.
- A 7-18 éves tanulók életkori sajátosságai (testi, társas, érzelmi, kognitív) a mozgástanítás és tanulás szempontjából, és a fejlesztés pedagógiai elvei, módszerei.
- Különleges képességű tanulókkal való foglalkozás a testnevelés órán
- A differenciálás elvi és gyakorlati kérdései a testnevelés tanításában.
- Sajátos fejlesztést igénylők testnevelése
- Integrált testnevelés.
- Tehetséges diákok, a sporttehetség jellemzői és fejlesztése.
- A testnevelő tanár szerepe a tehetséggondozásban.
- Prevenció és rehabilitáció az iskolában
- Preventív feladatok és rehabilitációs eljárások az iskolai testnevelésben.
- A testtartás vizsgálata és javítása.
- Gyógytestnevelés.
- A fizikai fittség összetevői.
- Az egészségtudatos magatartás és életvitel kialakítása.
A tételek kidolgozásához a következő irodalomjegyzék javasolt:
- Arday László (2001): A testnevelés tanítása (5-8. o.). Korona Kiadó, Budapest
- Aszmann Anna (2005. szerk.): Egészségvédelem a közoktatásban. Országos Gyermekegészségügyi Intézet, Budapest
- Balogh László (2004): Iskolai tehetséggondozás Debreceni Egyetem. (www.mateh.hu)
- Balogh László, Molnár Andor, Jenei Zoltán, Nábrády Zsófia, Ráthonyi Gergely, Szilágyi Róbert, Balogh Péter ((2015): Bevezetés a sportdiagnosztikába, TÁMOP-4.1.2.E-15/1/Konv-2015-0001 program keretében készült Sporttudományi Tananyag, Campus Kiadó, Debrecen.
- Biró Melinda (2017): Bevezetés a sportpedagógiába. http://psycho.unideb.hu/sport/fejezetek/bm_sportpedagogia/_book/
- Bíróné Nagy Edit: Sportpedagógia. 2004, Dialóg Campus, Budapest
- Dubecz József (2009): Általános edzéselmélet és módszertan. Önkormányzati Minisztérium Sport Szakállamtitkárság. Budapest.
- Farmosi István (2021): Mozgásfejlődés Flaccus Kiadó, 2021
- Harsányi László (2000): Edzéstudomány I-II. DIALÓG CAMPUS KIADÓ, Budapest-Pécsn
- Hidvégi Péter, Müller Anetta (2015): Gyógytestnevelés, Eger: Líceum Kiadó.
- Hidvégi Péter (2015): Az egészséges életmód. Eger: EKF Líceum Kiadó, 2015. Hidvégi, P., Müller A., Hidvégi P. (szerk.) (2015): A rekreáció elmélete és módszertana: prevenció. Eger: Líceum Kiadó,.
- Kaj Mónika, Kälbli Katalin, Király Anita Karsai István, Marton Orsolya, Csányi Tamás (2019): Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT) alkalmazásához. Magyar Diáksport Szövetség.
- Makszin Imre (2002): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest−Pécs
- NAT (Nemzeti alaptanterv) https://magyarkozlony.hu
- Orosz Róbert (2010): A sporttehetség felismerésének és fejlesztésének alapjai. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. (www.tehetseg.hu)
- Prisztóka Gyöngyvér (1998): Testneveléselmélet. Dialóg Campus Kiadó, Budapest−Pécs
- Pucsok József Márton (2009): Edzéselmélet-Sportismeretek III.
- Rétsági Erzsébet (szerk.) (2001): Kézikönyv a testnevelés tanításhoz az 5-8. o. részére. Dialóg Campus Kiadó, Budapest−Pécs
- Rétsági Erzsébet (2004): A testnevelés tantárgypedagógiája. Dialóg Campus Kiadó. Budapest−Pécs
- Testnevelés kerettantervek https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_5_8
Legutóbbi frissítés:
2025. 03. 06. 11:37