Záróvizsga tételsor

  1. Az iskolai testnevelés és sport célja, feladata, tartalma.
    • Az iskolai testnevelés szerepe a személyiség komplex fejlesztésében.
    • Mit várhat el a társadalom a testneveléstől.
    • A testnevelés szerepe a NAT-ban megjelenő nevelési célok alapján.
    • Balesetmegelőzés és egészségvédelem a testnevelés tanítása során.
    • Egészségnevelés.

 

  1. A motoros képesség-fejlesztés tantárgypedagógiai szempontjai.
  • Módszertani javaslatok a motoros képességek fejlesztéshez.
  • A koordináció fejlesztésének elméleti és módszertani alapjai.
  •  Az erő megnyilvánulási formái és fejlesztésük.
  •  A gyorsaság fajtái és fejlesztése. Gyorsasági gát.
  •  Az állóképesség megnyilvánulási formái és fejlesztésének lehetőségei.

 

 

  1. A társadalmi és iskolai igények, elvárások a testnevelő tanárral szemben.
  • A testnevelő tanár személyisége, lényeges személyiségjegyei, szakmai kompetenciái.
  • A testnevelő tanári munka összetevői, a testnevelő tanári tevékenységkörök.
  • A testnevelő tanár helye, szerepe a tantestületben.
  • A társadalom igényei a testnevelő tanárral szemben.

 

 

  1. Az oktatás módszereinek, stratégiáinak felosztása a motoros cselekvéstanítás, -tanulás folyamatában.
    • Oktatás, nevelés, képzés.
    • A motoros tanítás - tanulás folyamatának szerkezete (ismeretszerzés, alkalmazás), és annak módszerei.
    • Oktatási módszerek, stratégiák, azok megválasztásának szempontjai.
    • A differenciálás elvi és gyakorlati kérdései a testnevelés tanításában.

 

  1.  A testnevelésórák típusai, szerkezete, szervezési feladatok.
    • A testnevelésórák típusai.
    • A testnevelésóra szerkezete (az órarészek élettani, pedagógiai és didaktikai feladatai).
    • Az oktatás szervezési módjai, formái (tanulók, szerek, eszközök mozgatása, foglalkoztatási formák.)
    • A foglalkoztatási formák megválasztását befolyásoló tényezők.

 

 

  1. Pedagógiai elvek és módszerek a különböző életkorú gyermekek nevelésében
    • A fejlődés és a növekedés.
    • A mozgatórendszer és a keringési-légzési rendszer fejlődése.
    • Mozgásfejlődés 7-18 éves korban.
    • A 7-18 éves tanulók életkori sajátosságai (testi, társas, érzelmi, kognitív) a mozgástanítás és tanulás szempontjából, és a fejlesztés pedagógiai elvei, módszerei.

 

  1. Különleges képességű tanulókkal való foglalkozás a testnevelés órán
    • A differenciálás elvi és gyakorlati kérdései a testnevelés tanításában.
    • Sajátos fejlesztést igénylők testnevelése
    • Integrált testnevelés.
    • Tehetséges diákok, a sporttehetség jellemzői és fejlesztése.
    • A testnevelő tanár szerepe a tehetséggondozásban.

 

  1. Prevenció és rehabilitáció az iskolában
    • Preventív feladatok és rehabilitációs eljárások az iskolai testnevelésben.
    • A testtartás vizsgálata és javítása.
    • Gyógytestnevelés.
    • A fizikai fittség összetevői.
    • Az egészségtudatos magatartás és életvitel kialakítása.

 

 

A tételek kidolgozásához a következő irodalomjegyzék javasolt:

 

  1. Arday László (2001): A testnevelés tanítása (5-8. o.). Korona Kiadó, Budapest
  2. Aszmann Anna (2005. szerk.): Egészségvédelem a közoktatásban. Országos Gyermekegészségügyi Intézet, Budapest
  3. Balogh László (2004): Iskolai tehetséggondozás Debreceni Egyetem. (www.mateh.hu)
  4. Balogh László, Molnár Andor, Jenei Zoltán, Nábrády Zsófia, Ráthonyi Gergely, Szilágyi Róbert, Balogh Péter ((2015): Bevezetés a sportdiagnosztikába, TÁMOP-4.1.2.E-15/1/Konv-2015-0001 program keretében készült Sporttudományi Tananyag, Campus Kiadó, Debrecen.
  5. Biró Melinda (2017): Bevezetés a sportpedagógiába. http://psycho.unideb.hu/sport/fejezetek/bm_sportpedagogia/_book/
  6. Bíróné Nagy Edit: Sportpedagógia. 2004, Dialóg Campus, Budapest
  7. Dubecz József (2009): Általános edzéselmélet és módszertan. Önkormányzati Minisztérium Sport Szakállamtitkárság. Budapest.
  8. Farmosi István (2021): Mozgásfejlődés Flaccus Kiadó, 2021
  9. Harsányi László (2000): Edzéstudomány I-II. DIALÓG CAMPUS KIADÓ, Budapest-Pécsn
  10. Hidvégi Péter, Müller Anetta (2015): Gyógytestnevelés, Eger: Líceum Kiadó.
  11. Hidvégi Péter (2015): Az egészséges életmód. Eger: EKF Líceum Kiadó, 2015. Hidvégi, P., Müller A., Hidvégi P. (szerk.) (2015): A rekreáció elmélete és módszertana: prevenció. Eger: Líceum Kiadó,.
  12. Kaj Mónika, Kälbli Katalin, Király Anita Karsai István, Marton Orsolya, Csányi Tamás (2019): Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT) alkalmazásához. Magyar Diáksport Szövetség.
  13. Makszin Imre (2002): A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest−Pécs
  14. NAT (Nemzeti alaptanterv) https://magyarkozlony.hu
  15. Orosz Róbert (2010): A sporttehetség felismerésének és fejlesztésének alapjai. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége. (www.tehetseg.hu)
  16. Prisztóka Gyöngyvér (1998): Testneveléselmélet. Dialóg Campus Kiadó, Budapest−Pécs
  17. Pucsok József Márton (2009): Edzéselmélet-Sportismeretek III.
  18. Rétsági Erzsébet (szerk.) (2001): Kézikönyv a testnevelés tanításhoz az 5-8. o. részére. Dialóg Campus Kiadó, Budapest−Pécs
  19. Rétsági Erzsébet (2004): A testnevelés tantárgypedagógiája. Dialóg Campus Kiadó. Budapest−Pécs
  20. Testnevelés kerettantervek https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_alt_isk_5_8

 

 

Legutóbbi frissítés: 2025. 03. 06. 11:37