- Medicinális ismeretek:
- a testmozgás funkcionális anatómiája: a mozgásszervrendszer felépítése és a főbb izomcsoportok működése,
- terhelésélettan: a keringés, légzés, vesefunkció és hormonális szabályozó rendszerek adaptációja a fizikai aktivitás és terhelés során.
- Testkultúra és sporttörténet ismeretei:
- a testkultúra kialakulása, és szerepe a különböző típusú ókori társadalmakban,
- testkultúra a középkorban és az újkorban,
- az ókori olimpiák és az újkori olimpiai mozgalom kialakulása,
- az iskolai testnevelés szerveződésének főbb állomásai hazánkban.
- A sporttudomány helye a tudományok rendszerében:
- a sport és a testnevelés legfontosabb kutatási területei,
- a sporttudományos kutatómunka menete, folyamata,
- leíró statisztika alapfogalmai (átlag, medián, szórás, variancia),
- adatelemzési lehetőségek: a statisztikai döntések a hipotéziselemzés folyamatában,
- statisztikai próbák: összefüggések vizsgálata (korrelációanalízis), különbségvizsgálat, t-próba.
- A motoros képességek rendszere:
- a motoros képességek, kondicionális képességek felosztása, biológiai háttere.
- a koordinációs képességek felosztása, biológiai háttere,
- a terhelésadagolás, edzésterhelés fogalma, szerepe az iskolai testnevelésben és a sportági gyakorlatban,
- külső - belső terhelés fogalma, szerepe az iskolai testnevelésben és a sportági gyakorlatban.
- A motoros képességek mérésének és fejlesztésének elmélete és gyakorlata:
- a koordináció fejlesztésének elméleti és módszertani alapjai,
- az erő, a gyorsaság és az állóképesség fejlesztésének lehetőségei,
- a képességfejlesztés életkori, nemi és terhelési sajátosságai,
- a motoros tesztek mérésének, értékelésének ismertetése,
- a sportalkalmazkodás (adaptáció) fogalma, az edzésterhelés és az egyes szervrendszerek adaptációja, az adaptáció szerepe a motoros képességek fejlesztésében, az edzéstervezésben.
- Az esélyegyenlőség megteremtése a testnevelésben. Az eltérő képességű (fogyatékkal, krónikus betegségekkel élő, testi fejlődésükben lemaradó, elhízott) tanulók és felnőttek mozgásterápiája, pszichoszomatikus fejlesztésének speciális ismeretei:
-
- sajátos fejlesztést igénylők sporttevékenységének koordinálása,
- sportfoglalkozások szervezése, vezetése sajátos fejlesztést igénylők esetében,
- gyakorlottság az integrált testnevelés- és sportfoglalkozás vezetésében.
-
- Prevenció és rehabilitáció az iskolában:
- a tartó- mozgatórendszer elváltozásai, a belgyógyászati betegségek, és mozgásanyaguk.
- a biomechanikailag helyes testtartás kritériumai
- gyógytestnevelés helye, szerepe az iskolában
- Iskolai testnevelés:
-
- az iskolai testnevelés és sport célja, feladata, tartalma,
- az oktatás és a nevelés egysége a testnevelés óra keretén belül (oktatás, nevelés, képzés definiálása),
- a tanári dokumentumok: nat, tanterv, tanmenet, óraterv óravázlat,
- a testnevelés órák típusai és felépítése, a szervezés módjai, a foglalkoztatás formái a testnevelés órán.
-
- A testgyakorlatok rendszeres alkalmazásának eredményei:
- anatómiai és élettani változások.
- pedagógiai és pszichológiai változások,
- a sport társadalmi hatásai,
- egészség, fittség.
- A sport és testedzés pszichológiai kérdései:
- az optimális arousal és a sportteljesítmény
- a sportmozgások oktatásának pszichológiai előfeltételei
- a testedzés hatása a stresszre és a kognitív képességekre
- a mentális keménység, mint személyiségegyüttes
- versenyzői alkatok a sportban
- A rekreáció megjelenése az iskolában és az iskolán kívül:
-
- a rekreáció fogalma, fajtái,
- a mozgásos rekreáció területei,
- a rekreációs foglalkozások vezetése,
- az iskolai testnevelés és a mozgásos rekreáció tartalmának kapcsolódási pontjai, lehetőségei.
-
- A szabadidős sporttevékenységek megjelenése, helye, szerepe, jelentősége az iskola
testkulturális tevékenységeiben:
- sportágai, alternatív sportolási lehetőségek,
- mozgásanyaga, oktatás módszertana,
- szabálya,
- sport- és rekreációs táborok szervezése és vezetése.
- A mozgás, mint a testkultúra átfogó tevékenységi formája:
- a mozgásos cselekvéstanulás sajátosságai, folyamata (ismeretszerzés, alkalmazás),
- az oktatási módszerek rendszerezése, felosztása a motoros cselekvéstanítás, -tanulás folyamatában,
- a motorikus teljesítmény változásai, a mozgásfejlődés szakaszai,
- transzferhatások.
- A gimnasztika szerepe és jelentősége:
- az előkészítő mozgásanyag (gimnasztika) szaknyelvi rendszere,
- a tartásos és mozgásos elemek szakkifejezései,
- a rajzírás alapelvei,
- szabad-társas-és kéziszerek gyakorlatanyaga,
- a gyakorlatvezetés módszerei,
- motoros képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával.
- Az atlétika mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola testkultúrális
tevékenységében:-
-
- mozgásanyaga,
- a sportág specifikus mozgásos játékai,
- oktatásmódszertana,
- szabályai,
- versenyeztetés.
-
-
- A torna mozgásanyagának helye, szerepe, jelentősége az iskola testkultúrális
tevékenységében:
- mozgásanyaga,
- a sportág specifikus mozgásos játékai,
- szabályai,
- oktatásmódszertana,
- versenyeztetés.
- Az úszás helye, szerepe és jelentősége az iskola testkultúrális tevékenységeiben:
- mozgásanyaga,
- szabályai,
- a vízhezszoktatás szerepe az úszásoktatásban, az úszásnemek oktatásának módszertana,
- oktatásmódszertana,
- versenyeztetés.
- A küzdősportok mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
testkultúrális tevékenységében:
- mozgásanyaga,
- a sportág specifikus mozgásos játékai,
- oktatásmódszertana,
- szabályai,
- versenyeztetés.
- A kézilabdázás mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
testkultúrális tevékenységben:
- mozgásanyaga,
- a sportág specifikus mozgásos játékai,
- oktatásmódszertana,
- szabályai,
- versenyeztetés, játékvezetői ismeretek.
- A röplabdázás mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
testkultúrális tevékenységben:- mozgásanyaga,
- a sportág specifikus mozgásos játékai,
- oktatásmódszertana,
- szabályai,
- versenyeztetés, játékvezetői ismeretek.
- A kosárlabdázás mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
testkultúrális tevékenységben:
- mozgásanyaga,
- a sportág specifikus mozgásos játékai,
- oktatásmódszertana,
- szabályai,
- versenyeztetés, játékvezetői ismeretek.
- A labdarúgás mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
testkultúrális tevékenységben:
- mozgásanyaga,
- a sportág specifikus mozgásos játékai,
- oktatásmódszertana,
- szabályai,
- versenyeztetés, játékvezetői ismeretek.
- A zenés-táncos mozgásformák (aerobik, néptánc, RG) mozgásanyagának helye,
szerepe és jelentősége az iskola testkultúrális tevékenységében:
- mozgásanyaga,
- oktatásmódszertana,
- szabályai,
- versenyeztetés.
- Táborok szervezési és túravezetési ismeretei:
- outdoor sportok mozgásanyagának oktatása,
- táborszervezési ismeretek,
- az egészség- és környezettudatos magatartás és életvitel kialakítása
Legutóbbi frissítés:
2024. 03. 20. 15:44