- Egészség, betegség, illetve ezek kapcsolata és rendszerszintű megközelítése.
- A modern egészségértelmezés, holisztikus egészségszemlélet.
- Az egészséges táplálkozás általános szempontjai, az egészségfejlesztő tanár feladata a helyes táplálkozás népszerűsítésében.
- Az egészség fogalmai.
- A magyar populáció demográfiai helyzete és egészségi állapota.
- Az egészségfejlesztés szemléletmódjai, értékei, színterei.
- Egészségfejlesztés az oktatásban.
- Az egészségfejlesztő tevékenység modelljei és módszerei.
- Az oktatás folyamata a gyógytestnevelésben: A pedagógiai tervezés szintjei a gyógytestnevelésben (NAT, Kerettanterv, Pedagógiai Program, helyi tanterv, tanmenet, óravázlat).
- Munkahelyi egészségfejlesztés
- A gerinc nyílirányú elváltozásainak korrekciós mozgásanyaga, oktatása.
- Az egészséget befolyásoló tényezők. Egészségmodellek
- Prevenció és rehabilitáció értelmezése és alkalmazása a gyógytestnevelésben.
- Egészséget károsító magatartásformák.
- Primer és szekunder prevenciós lehetőségek.
- Gyógytestnevelés mozgásanyaga tartó-mozgatórendszerbeli elváltozásoknál.
- Mellkasdeformitások korrekciós mozgásanyaga, oktatása.
- Helyes testtartás, tartáshibák tartásjavító torna összeállításának szempontjai az iskolában.
- Mindennapi iskolai egészségfejlesztő testmozgás ismérvei.
- A különböző sportágak prevencióban és mozgásterápiában betöltött szerepe és alkalmazhatósága a gyógytestnevelésben.
- A sportágak felhasználása korrekciós mozgásanyagként és azok oktatása.
- A sajátos nevelési igény fogalma, csoportjai, egyes csoportok jellemzői, a sajátos nevelési igényűek fejlesztése, oktatása, a nevelés, képzés lehetőségei.
- Ortopédiai vizsgálat. Iskola egészségügy.
- Egészségfejlesztés-egészségnevelés meghatározása, az egészségtudatosság, mint az egészségfejlesztés kulcseleme.
- Szenvedélybetegségek. A dohányzás és az egészség. A dohányzás elleni iskolai nevelés.
- A pedagógiai szakszolgálatok működése és feladatai.
- Mozgásszegény életmód és a betegségek kapcsolata (lelki egészség, szív-érrendszer betegségei, elhízás, anyagcsere betegség, mozgásszervi betegség és csontok mészhiányos betegsége).
- A gyógytestnevelő tanár szakmai felkészültsége és személyiségének szerepe a gyógytestnevelés oktatásában.
- A magasvérnyomás tünettana, korrekciós mozgásanyaga.
- A sport egészségmegörző, egészségfejlesztő hatásai. Az aktív testedzés szerepe, jelentősége az egészségfejlesztő programokban.
- A gyógytetsnevelő tanár helye az iskola rendszerében, az iskolai egészségfejlesztésben.
- Az úszás jelentősége a gyógytestnevelésben.
- A gyógyúszás preventív rehabilitációs és fejlesztő módszerei.
- Az iskola, mint nevelési színtér. A mozgásterápiák elmélete és gyakorlata, mozgásanyagának adaptálása a gyógytestnevelésbe.
- A szív-és vérkeringési rendszer elváltozásainak korrekciós mozgásanyaga, oktatása.
A tételek kidolgozásához a következő irodalomjegyzék javasolt:
- Gárdos Magda Dr. Mónus András (1992): Gyógytestnevelés. Budapest. TF.
- Hidvégi Péter, Müller Anetta (2015): Gyógytestnevelés, Eger: Líceum Kiadó
- Barabás K. (2006): Egészségfejlesztés-Alapismeretek Pedagógusok számára. Medicina Könyvkiadó Zrt.
- Illyés S. (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.
- Rigó J. (2002): Dietetika. Medicina Kiadó. Budapest. (ISBN:963-242-705-X)
- Biró Gy.– Linder K. (1998): Tápanyagtáblázat. Medicina Könyvkiadó, Budapest. (963-242-505-7)
- Kapás ZS. (2004): Egészséges munkavállaló az egészséges munkahelyeken. (Munkahelyi egészségfejlesztés jelene és jövője. OEFI, Bp. 2004. (ISBN: 9632164733)
- Bodnár É., Sass J. (2011): Alkalmazott pszichológia Budapest: Aula, 199-235 p.(ISBN 978-963-339-017-7)
- Kopp M. (szerk.) (2008): Magyar Lelkiállapot 2008. Esélyerősítés és életminőség a mai magyar társadalomban, Semmelweis Kiadó. Budapest. (ISBN: 9789639879164).
- Hidvégi P., Bíró M., Müller A, Váczi P. (2017): Testnevelési program a munkahelyi egészségfejlesztésben.
- NAT, Kerettantervek. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek
Legutóbbi frissítés:
2025. 03. 06. 11:29