Záróvizsga tételsor (Gyógytestnevelő tanár)

  1. Egészség, betegség, illetve ezek kapcsolata és rendszerszintű megközelítése.
  • A modern egészségértelmezés, holisztikus egészségszemlélet.
  • Az egészséges táplálkozás általános szempontjai, az egészségfejlesztő tanár feladata a helyes táplálkozás népszerűsítésében.
  • Az egészség fogalmai.
  • A magyar populáció demográfiai helyzete és egészségi állapota.

 

 

  1. Az egészségfejlesztés szemléletmódjai, értékei, színterei.
  • Egészségfejlesztés az oktatásban.
  • Az egészségfejlesztő tevékenység modelljei és módszerei.
  • Az oktatás folyamata a gyógytestnevelésben: A pedagógiai tervezés szintjei a gyógytestnevelésben (NAT, Kerettanterv, Pedagógiai Program, helyi tanterv, tanmenet, óravázlat).
  • Munkahelyi egészségfejlesztés

 

 

  1. A gerinc nyílirányú elváltozásainak korrekciós mozgásanyaga, oktatása.
  • Az egészséget befolyásoló tényezők. Egészségmodellek
  • Prevenció és rehabilitáció értelmezése és alkalmazása a gyógytestnevelésben.
  • Egészséget károsító magatartásformák.
  • Primer és szekunder prevenciós lehetőségek.

 

 

  1. Gyógytestnevelés mozgásanyaga tartó-mozgatórendszerbeli elváltozásoknál.
  • Mellkasdeformitások korrekciós mozgásanyaga, oktatása.
  • Helyes testtartás, tartáshibák tartásjavító torna összeállításának szempontjai az iskolában.
  • Mindennapi iskolai egészségfejlesztő testmozgás ismérvei.

 

  1. A különböző sportágak prevencióban és mozgásterápiában betöltött szerepe és alkalmazhatósága a gyógytestnevelésben.
  • A sportágak felhasználása korrekciós mozgásanyagként és azok oktatása.
  • A sajátos nevelési igény fogalma, csoportjai, egyes csoportok jellemzői, a sajátos nevelési igényűek fejlesztése, oktatása, a nevelés, képzés lehetőségei.
  • Ortopédiai vizsgálat. Iskola egészségügy.

 

  1. Egészségfejlesztés-egészségnevelés meghatározása, az egészségtudatosság, mint az egészségfejlesztés kulcseleme.
  • Szenvedélybetegségek. A dohányzás és az egészség. A dohányzás elleni iskolai nevelés.
  • A pedagógiai szakszolgálatok működése és feladatai.
  • Mozgásszegény életmód és a betegségek kapcsolata (lelki egészség, szív-érrendszer betegségei, elhízás, anyagcsere betegség, mozgásszervi betegség és csontok mészhiányos betegsége).

 

 

  1. A gyógytestnevelő tanár szakmai felkészültsége és személyiségének szerepe a gyógytestnevelés oktatásában.
  • A magasvérnyomás tünettana, korrekciós mozgásanyaga.
  • A sport egészségmegörző, egészségfejlesztő hatásai. Az aktív testedzés szerepe, jelentősége az egészségfejlesztő programokban.
  • A gyógytetsnevelő tanár helye az iskola rendszerében, az iskolai egészségfejlesztésben.

 

 

  1. Az úszás jelentősége a gyógytestnevelésben.
  •  A gyógyúszás preventív rehabilitációs és fejlesztő módszerei.
  • Az iskola, mint nevelési színtér. A mozgásterápiák elmélete és gyakorlata, mozgásanyagának adaptálása a gyógytestnevelésbe.
  • A szív-és vérkeringési rendszer elváltozásainak korrekciós mozgásanyaga, oktatása.

 

 

 

A tételek kidolgozásához a következő irodalomjegyzék javasolt:      

  1. Gárdos Magda Dr. Mónus András (1992): Gyógytestnevelés. Budapest. TF.
  2. Hidvégi Péter, Müller Anetta (2015): Gyógytestnevelés, Eger: Líceum Kiadó
  3. Barabás K. (2006): Egészségfejlesztés-Alapismeretek Pedagógusok számára. Medicina Könyvkiadó Zrt.
  4. Illyés S. (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest.
  5. Rigó J. (2002): Dietetika. Medicina Kiadó. Budapest. (ISBN:963-242-705-X)
  6. Biró Gy.– Linder K. (1998): Tápanyagtáblázat. Medicina Könyvkiadó, Budapest. (963-242-505-7)
  7. Kapás ZS. (2004): Egészséges munkavállaló az egészséges munkahelyeken. (Munkahelyi egészségfejlesztés jelene és jövője. OEFI, Bp. 2004. (ISBN: 9632164733)
  8. Bodnár É., Sass J. (2011): Alkalmazott pszichológia Budapest: Aula, 199-235 p.(ISBN 978-963-339-017-7)
  9. Kopp M. (szerk.) (2008): Magyar Lelkiállapot 2008. Esélyerősítés és életminőség a mai magyar társadalomban, Semmelweis Kiadó. Budapest. (ISBN: 9789639879164).
  10. Hidvégi P., Bíró M., Müller A, Váczi P. (2017): Testnevelési program a munkahelyi egészségfejlesztésben.
  11. NAT, Kerettantervek. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek
Legutóbbi frissítés: 2025. 03. 06. 11:29