Zárószigorlat tételek (Testnevelő tanár)

  1. Medicinális ismeretek:
  • a testmozgás funkcionális anatómiája: a  mozgásszervrendszer felépítése és a főbb izomcsoportok működése,
  • terhelésélettan: a keringés, légzés, vesefunkció és hormonális szabályozó rendszerek adaptációja a fizikai aktivitás és terhelés során.

 

  1. Testkultúra és sporttörténet ismeretei:
  • a testkultúra kialakulása, és szerepe a különböző típusú ókori társadalmakban,
  • testkultúra a középkorban és az újkorban,
  • az ókori olimpiák és az újkori olimpiai mozgalom kialakulása,
  • az iskolai testnevelés szerveződésének főbb állomásai hazánkban.

 

  1. A sporttudomány helye a tudományok rendszerében:  
  • a sport és a testnevelés legfontosabb kutatási területei,   
  • a sporttudományos kutatómunka menete, folyamata,  
  • leíró statisztika alapfogalmai (átlag, medián, szórás, variancia),
  • adatelemzési lehetőségek: a statisztikai döntések a hipotéziselemzés folyamatában, 
  • statisztikai próbák: összefüggések vizsgálata (korrelációanalízis), különbségvizsgálat, t-próba. 

 

  1. A motoros képességek rendszere:
  • a motoros képességek, kondicionális képességek felosztása, biológiai háttere.
  • a koordinációs képességek felosztása, biológiai háttere,
  • a terhelésadagolás, edzésterhelés fogalma, szerepe az iskolai testnevelésben és a sportági gyakorlatban,  
  • külső - belső terhelés fogalma, szerepe az iskolai testnevelésben és a sportági gyakorlatban. 

 

  1. A motoros képességek mérésének és fejlesztésének elmélete és gyakorlata:
  • a koordináció fejlesztésének elméleti és módszertani alapjai,
  • az erő, a gyorsaság és az állóképesség fejlesztésének lehetőségei,
  • a képességfejlesztés életkori, nemi és terhelési sajátosságai,
  • a motoros tesztek mérésének, értékelésének ismertetése,
  • a sportalkalmazkodás (adaptáció) fogalma, az edzésterhelés és az egyes szervrendszerek adaptációja, az adaptáció szerepe a motoros képességek fejlesztésében, az edzéstervezésben.  

 

  1. Az esélyegyenlőség megteremtése a testnevelésben. Az eltérő képességű (fogyatékkal, krónikus betegségekkel élő, testi fejlődésükben lemaradó, elhízott) tanulók és felnőttek mozgásterápiája, pszichoszomatikus fejlesztésének speciális ismeretei:
      • sajátos fejlesztést igénylők sporttevékenységének koordinálása,
      • sportfoglalkozások szervezése, vezetése sajátos fejlesztést igénylők esetében,
      • gyakorlottság az integrált testnevelés- és sportfoglalkozás vezetésében.
         

 

 

  1. Prevenció és rehabilitáció az iskolában:
  • a tartó- mozgatórendszer elváltozásai, a belgyógyászati betegségek, és mozgásanyaguk.
  • a biomechanikailag helyes testtartás kritériumai
  • gyógytestnevelés helye, szerepe az iskolában

 

 

  1. Iskolai testnevelés:
      • az iskolai testnevelés és sport célja, feladata, tartalma,
      • az oktatás és a nevelés egysége a testnevelés óra keretén belül (oktatás, nevelés, képzés definiálása),
      • a tanári dokumentumok: nat, tanterv, tanmenet, óraterv óravázlat,
      • a testnevelés órák típusai és felépítése, a szervezés módjai, a foglalkoztatás formái a testnevelés órán.
         
  2. A testgyakorlatok rendszeres alkalmazásának eredményei:
  • anatómiai és élettani változások.
  • pedagógiai és pszichológiai változások,
  • a sport társadalmi hatásai,
  • egészség, fittség.

 

  1. A sport és testedzés pszichológiai kérdései:
  • az optimális arousal és a sportteljesítmény
  • a sportmozgások oktatásának pszichológiai előfeltételei
  • a testedzés hatása a stresszre és a kognitív képességekre
  • a mentális keménység, mint személyiségegyüttes
  • versenyzői alkatok a sportban

 

  1. A rekreáció megjelenése az iskolában és az iskolán kívül:
      • a rekreáció fogalma, fajtái,
      • a mozgásos rekreáció területei,
      • a rekreációs foglalkozások vezetése,
      • az iskolai testnevelés és a mozgásos rekreáció tartalmának kapcsolódási pontjai, lehetőségei.
         
  2. A szabadidős sporttevékenységek megjelenése, helye, szerepe, jelentősége az iskola
    testkulturális tevékenységeiben:
  • sportágai, alternatív sportolási lehetőségek,
  • mozgásanyaga, oktatás módszertana,
  • szabálya,
  • sport- és rekreációs táborok szervezése és vezetése.
     
  1. A mozgás, mint a testkultúra átfogó tevékenységi formája:
  • a mozgásos cselekvéstanulás sajátosságai, folyamata (ismeretszerzés, alkalmazás),
  • az oktatási módszerek rendszerezése, felosztása a motoros cselekvéstanítás, -tanulás folyamatában,
  • a motorikus teljesítmény változásai, a mozgásfejlődés szakaszai,
  • transzferhatások.
     
  1.  A gimnasztika szerepe és jelentősége:
  • az előkészítő mozgásanyag (gimnasztika) szaknyelvi rendszere,
  • a tartásos és mozgásos elemek szakkifejezései,
  • a rajzírás alapelvei,
  • szabad-társas-és kéziszerek gyakorlatanyaga,
  • a gyakorlatvezetés módszerei,
  • motoros képességek fejlesztése a gimnasztika mozgásanyagával.

 

  1. Az atlétika mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola testkultúrális
    tevékenységében:
        • mozgásanyaga,
        • a sportág specifikus mozgásos játékai,
        • oktatásmódszertana,
        • szabályai,
        • versenyeztetés.

 

  1. A torna mozgásanyagának helye, szerepe, jelentősége az iskola testkultúrális
    tevékenységében:
  • mozgásanyaga,
  • a sportág specifikus mozgásos játékai,
  • szabályai,
  • oktatásmódszertana,
  • versenyeztetés.

 

  1. Az úszás helye, szerepe és jelentősége az iskola testkultúrális tevékenységeiben:
  • mozgásanyaga,
  • szabályai,
  • a vízhezszoktatás szerepe az úszásoktatásban, az úszásnemek oktatásának módszertana,
  • oktatásmódszertana,
  • versenyeztetés.

 

  1. A küzdősportok mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
    testkultúrális tevékenységében:
  • mozgásanyaga,
  • a sportág specifikus mozgásos játékai,
  • oktatásmódszertana,
  • szabályai,
  • versenyeztetés.
     
  1. A kézilabdázás mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
    testkultúrális tevékenységben:
  • mozgásanyaga,
  • a sportág specifikus mozgásos játékai,
  • oktatásmódszertana,
  • szabályai,
  • versenyeztetés, játékvezetői ismeretek.
     
  1. A röplabdázás mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
    testkultúrális tevékenységben:
    • mozgásanyaga,
    • a sportág specifikus mozgásos játékai,
    • oktatásmódszertana,
    • szabályai,
    • versenyeztetés, játékvezetői ismeretek.
       
  2. A kosárlabdázás mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
    testkultúrális tevékenységben:
  • mozgásanyaga,
  • a sportág specifikus mozgásos játékai,
  • oktatásmódszertana,
  • szabályai,
  • versenyeztetés, játékvezetői ismeretek.
     
  1. A labdarúgás mozgásanyagának helye, szerepe és jelentősége az iskola
    testkultúrális tevékenységben:
  • mozgásanyaga,
  • a sportág specifikus mozgásos játékai,
  • oktatásmódszertana,
  • szabályai,
  • versenyeztetés, játékvezetői ismeretek.
     
  1. A zenés-táncos mozgásformák (aerobik, néptánc, RG) mozgásanyagának helye,
    szerepe és jelentősége az iskola testkultúrális tevékenységében:
  • mozgásanyaga,
  • oktatásmódszertana,
  • szabályai,
  • versenyeztetés.
     
  1. Táborok szervezési és túravezetési ismeretei:
  • outdoor sportok mozgásanyagának oktatása,
  • táborszervezési ismeretek,
  • az egészség- és környezettudatos magatartás és életvitel kialakítása
Legutóbbi frissítés: 2024. 03. 20. 15:44